rondreis-thailand.reismee.nl

Week 2: Hill tribe week

Ook de 2e week is alweer voorbij gevlogen. Een hele zware week, maar echt heel bijzonder; ik had geen moment willen missen! Een ‘once in a lifetime experience’.

We begonnen de week rustig met het bezoeken van de witte tempel en een fietstocht door een heel mooi park. Tegen de avond gingen we op weg naar onze eerste bergstam; waar we in een hutje van een beetje bamboe op de grond moesten slapen. Maar wat een uitzichten! Nadat we naar de zonsondergang gekeken hadden, gingen we het dorp in om bij een van de mensen te eten.

De volgende dag begon het pas echt zware gedeelte; trekking. Om 05.30 opgestaan om de zonsopgang te zien en vervolgens 6 uur lang steil de berg op om vervolgens weer steil de berg af te lopen enz. enz. En dat in de brandende zon (wat een verschil in temperatuur was het deze week overdag en s nachts!).

Na weer een nacht op de grond geslapen te hebben gingen we woensdag weer de hele dag trekken! Nu de jungle in! Hier hebben we ook een nacht overnacht in tenten! We moesten zelf onze borden/bekers/stokjes maken van bamboe; we moesten ons eten koken boven vuur; douchen onder de waterval; ofwel echt back to basic!

Ook donderdag stond in het teken van trekking; nu richting de laatste bergstam: de akha tribe. Tijdens deze tocht werden we alleen vergezeld door een heleboel bloedzuigers (die er in het echt heel anders uitzien dan ik van te voren gedacht had! Ps. Tijdens alle dagen zijn we ook genoeg slangen, spinnen, giftige duizendpoten en weet ik wat voor dieren tegengekomen).

Vrijdag was een relaxte dag voor ons. We hebben zelf met de hand onze eigen koffie gemaakt (wat een hoop werk is dat zeg!), we zijn gaan kajakken op een meer en we zijn naar een lokale markt gegaan. S avonds hebben we een heel bijzonder ritueel meegemaakt: we zijn ‘ingewijd’ in de akha cultuur. Dit was eerst een heel ritueel (met ei eten en whiskey drinken en allemaal spreuken en dingen), waarna we vervolgens traditionele dansen en liederen moesten opvoeren. Daarna zijn we naar het ‘lichtfestival’ geweest. Dit is een Thais feest dat elk jaar word gevierd als het volle maan is in november (dus dat maken niet heel veel toeristen mee).

Zaterdag hebben we opnieuw nog een ‘afscheids’ trekkingtocht van een paar uur gemaakt. Deze toch was naar een natuurlijke hot spa waar we nog even een paar uur konden relaxen voordat we de bus in gingen voor 14 uur richting loei (waar we nu zijn aangekomen). De bussen hier zijn wel heel luxe! Beenruimte voor 2; massage functie in de stoelen; alles zit erop en eraan.

Nu we 2 weken in Thailand zijn, word ons steeds duidelijker dat Thaise mensen denken dat de mensen in Europa het perfecte leven lijden. En deze week hebben we allemaal het gevoel van oneerlijkheid gevoeld; waarom hebben wij het zoveel ‘beter’ dan de mensen hier. En dan is het woordje beter niet het juiste woord; want hebben wij het beter of hebben wij de aarde ‘kapot’ gemaakt met onze flats en alle luxe. 1 ding zijn we het met elkaar wel eens geworden: we klagen veel te veel over zulke kleine dingen.

Irene en Evert

Hoi Bouwe.
Het is wel afzien daar en je klinkt gelukkig wel positief!
Dus dat belooft gewoon doorgaan met genieten en hard "werken".
Ga er voor en veel plezier met de hele groep.
Groetjes van Irene en Evert.

Karin

Dit zijn belevenissen die goud waard zijn. Dit blijft je bij. En dan heb je nog 2 weken te gaan. Super. What a trip! Enjoy!!

Betty

Hallo Bouwe. Dat was soms vast afzien, maar wat een geweldige ervaring om dit mee te maken. De komende weken zijn vast minder zwaar en dat wordt veel genieten. Wij kijken uit naar het volgende verhaal.
Liefs opa en oma

Wijnand

Geniet ervan en fijne verjaardag! ?????